Rèdes

Bambino / bambini


rèdès Bósac' 'n regord dèla prüma cuminiù nasüc' en del 1951 = bambini di Albosaggia in ricordo della prima comunione nati nel 1951

bambini della prima comunione nati nel 1951

Chìi dól '51 iè bàt ca negǜu = Quelli del '51 non li batte nessuno

 

rèdès e 'l gerlàt = bambino e una piccola gerla

clicca ----> Quando i genitori erano d'esempio per i figli

'Na òlta e adès                                                         

I nòś i ghè pòrtàva 'nséma a remàscià 'l patǜsc’, a fàa la légna, a segàa l'èrba 'ndel práat a mùisc li vàchi 'ndela masù, a vendemiàa, e mè 'mparàva a üsàa ´l rastèl, ´l gèrlo, 'l sügürèl, la fòlsc’, a tiràch li téti ali vàchi, a üsàa la mèla, e pó e pó amò belebée d'òtro...   

Adès i ghà ca pǜ tèep par pòrtàs réet i fiöi e tàac' de chi-sc', sé i ghà ca trà i pée la bòcia, i ghà i ṍc’ francáat sül "tablèt" 'ntáat che i varda chi la moto cór, chi "batman" o´l "pokemun" de tùrno e iscé  i'mpara chèl.  

E dòpo táac' atènt de chiló e óció de ilò, tuca ca chèsto o chèl chè l'è perìcólóos, la piànta la crès débòla e al prǜm vèet la darà gió bàs cóma 'n strepù.       

Savìi üsàa la mèla, o mùiśc, o spacàa sù la légna, o segàa 'l práat, o pòrtàa 'l gèrlo, o remàscià li fói 'ndel bósch, a chè  ca'l sirvìs; táat ghè sarà vargüu ca i pensa par lóor.    

Lò cǜntàda-sǜ fàcela ma l'è ´n póo iscé. 

rèdes de la scöla su a la Piazza dol 1923

              gli scolari con le loro realizzazioni

              (nota il terzultimo in basso a destra con la "mèla" roncola in mano)

 

Una volta e adesso

I nostri ci portavano assieme a raccogliere lo strame, a fare la legna, a falciare l'erba nel prato, a mungere le mucche nella stalla, a vendemmiare e imparavamo ad usare il rastrello,  il gerla,  la scure,  la falce, a tirare le mammelle alle mucche, a usare la roncola e poi e poi ancora molto altro...

Adesso non hanno più tempo per portarsi dietro i figli e molti di questi hanno lo sguardo bloccato sul tablèt mentre guardano chi la moto correre, chi batman o il pochemun di turno e così imparano quello.

E dopo tanti  attento di qua e attento di là, non toccare questo o quello che è pericoloso, la pianta cresce debole e al primo vento cadrà a terra sradicata.

Sapere usare la roncola, o mungere, o spaccare la legna, o falciare il prato, o portare la gerla, o raccogliere le foglie nel bosco, a che serve ?; tanto ci sarà qualcuno che pensa per loro. 

L'ho raccontata semplice ma è un po' così.

Vedi anche solo Rèdes al Campei