Cargà mùut de mè regort
di Anna Gherardi 2023
Cargà mùut de me regort
Al me par amo da vèss lasü….. té 'ndèla bàita de sàs con la téra viva sóta i pée…
se dorma sota i pèloc', ‘nveci dèl paièer 'n póo de cèra.
Se leva sǜ dendomàa debot se ciapa sǜ i sadéi, la ségia e ‘l segiù, 'l bàgiol e 'l scàgn da mùisc e via vèrs ol bàrèch 'ndua li vachi
i a pasàat la nòc'.
Vargüu i muisc a bràca e vargüu a pòles:
a bràca se ciàpa scià la tèta cóme a ciàpa scià ol còl del fiasch e se sgnica 'ntàat ca s’la tira;
a pòles òl didulù l’a da staa itè ‘n mèz, tra la téta e la màa, piegàat en gió.
Nuu cascìi am varda ca li vàchi li se slontani ca e me cura i segiù dol làc' par tigni lontàa i vedéi .
Finit da mùisc, se porta segi e sadei al bàit del làc'.col bàgiol
Se öida fo ‘l làc' en dèla coldéra, col cùul par filtral.
Ntaat en duu cascii me sta ilo co li vachi e…’m varda vignìi en gió l'umbria da li scimi, sbüsada gió dal sùul e la móntagna… la se sciariss sèmpre püsèe.
Ol casinéer 'l tacà sǜ 'l parulìi del làc' e chèl del cafè e ognentüu 'l ciapa scià 'l so ciapèl:
ol pàa sèch taiàat gió con la mèla, e ina càzza de làc' còlt, e en pìt de cafè.
Adès l’è ‘l nòs turno da ‘ndaa a disnaa, üu a la olta.
Par ciama i cascii se usa picàa la segia:
col scàgn da mùisc se pica itè 'n del fónt del segiù :
i cascìi, ai sènt…chèla müsica…e i cór a 'ndàa a disnaa.
'L caśèer al gà 'l so mestéer fìs: chèl de fà su ol buteer, ol fórmai e dopo a la mascherpa;
'l ghe dà 'na màa àa ‘l casineer ca 'l lava scià i schérp, 'l neta ol spresóor, 'l prepara i fasaröi e la pata
E dopo ‘l fà 'ndàa 'l penac' 'ndùa i'à mès gió la pana, par faa ol büteer.
Dopo disnaa, am va a dach a li vàchi ol pàscol dèla domaa. 'Ntàat s’ ghe porta 'l serù ai vedèi.
Vargüu al tö reet ol salèer e li vàchi li ghe cór reet… li öl la sàal e ‘l pastóor al 'ne ciapa 'na bràaca e ‘l ghe la mèt te ‘n buca.
Quànca l'è scià mesdì am va a fa biif a la pozza e dopo li vachi li poosa e li rümmia
Ilura a i pastóor e i cascii a i va marenda e i poosa en pit fin ca l’è ura da mùisc a mo n bòt.
'Na bèla la metafora:
<<... quanda al sarà ura de cargà mùut amò püsé in òlt vularóo legéer sura la malga con 'n scartòz scundüut sòta ol mantèl te porti 'na fórma dèl me strachìi püsé bèl....>>
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Scargamùut 2023 Sü par i magènch e i mùut PDF
Caricare l'alpe nei miei ricordi
Mi sembra di essere ancora lassù…nella baita di sasso, con la terra viva sotto i piedi, a dormire sopra le assi di legno, coperto coi “peloc’”e, invece del pagliericcio, un po' di erba secca (cèra)
La sveglia al mattino presto; pastori e cascii prendiamo i secchi, la secchia di legno piccola e quella grande (la segia e ‘l segiù), il legno apposito ( bagiol) per portare a spalla i secchi e lo sgabello per mungere (scagnii da muisc’) e via verso il recinto delle mucche che hanno passato la notte sorvegliate da un pastore.
Qualcuno munge a "braca" e altri a "pollice": a "braca" si prende la mammella come si impugna il collo di un fiasco e si schiaccia la mammella tirandola; a "pòles" cambia solo che il pollice resta all'interno tra la mammella e la mano, piegato all'ingiù.
Noi "cascìi" abbiamo il compito di tenere le mucche riunite e di custodire i secchi del latte tenendo lontani i vitelli che volentieri ne berrebbero il contenuto.
Finito di mungere si portano i secchi a spalla con il bagiol al baitel dal lac’ si versa il latte nella conca di rame (coldera) attraverso un grosso colino (cuul dal lac’)
Con le mucche rimaniamo in due ragazzi per tenerle ancora riunite… e intanto possiamo ammirare l'ombra scendere dalle cime, spinta in basso dal sole che sale, mentre la montagna si illumina tutta.
Il pastore addetto al vettovagliamento (casineer) scalda il paiolo con il latte e quello del caffé sopra il focolare e ognuno prende la sua tazza di legno (ciapel) con dentro del pane secco tagliato con la roncola (mèla) e ci versa il latte caldo e poco caffè.
Ora è il nostro turno di fare colazione uno alla volta.
Per chiamare i cascii si usa il sistema del picaa la segia:: con lo sgabello da mungere si batte sul fondo di un segiù . I ragazzi sentono…quella musica e corrono a fare colazione.
Il casaro (caseer) ha la sua specializzazione: fare il burro, il formaggio e la ricotta; lo aiuta anche il casineer che lava i secchi, pulisce l'asse (spresor), dove si posa la fascia di legno per metterci il formaggio (fasarol) e prepara il panno di lino (pata) .
E dopo fa girare la zangola (penac’) dove avevano messo la panna per fare il burro.
Rifocillati, partiamo ancora verso le mucche per portare anche loro a brucare l'erba della mattina. E portiamo il siero (serù) ai vitellini.
Qualche pastore porta a tracolla l'apposito borsello di cuoio (saleer) con dentro il sale da dare alle mucche intanto che pascolano
Mezzogiorno è l’ora dell’abbeverata, si portano le mucche alla a pozza dell’acqua, poi tornano nel recinto dove possono riposare e ruminare.
Anche noi andiamo a pranzare: quasi sempre polenta, a volte maccheroni, il formaggio non manca mai e neanche il vino, del nostro.
Poi ci si riposa un pò, prima che torni l’ora di mungere un’altra volta.